Bezlepková dieta

Lepek

Lepek se také nazývá gluten. Je to směs dvou bílkovin (gliadinu a gluteninu) v semenu některých obilnin, hlavně pšenice, žita a ječmene. Lepek je v současné době velmi důležitou součástí naší kuchyně. Nachází se v mnoha potravinách, například v běžném pečivu, těstovinách či salámech.

Alergie na lepek vs. celiakie

Celiakie je onemocnění sliznice tenkého střeva. Tato nesnášenlivost lepku je dána geneticky a trvá celoživotně. Je to nevyléčitelná choroba, ale při správném dodržování diety nemá takto nemocný člověk žádné větší problémy.

Při alergii na lepek je člověk na lepek přecitlivělý a jeho tělo na jeho požití reaguje nepříznivě, v podobě nevolností, průjmů apod. Ale nedochází k poškození sliznice tenkého střeva. Takový člověk by měl rovněž dodržovat bezlepkovou dietu, ale v malém množství lepek strávit může.

V čem je lepek obsažen?

Co tedy člověk s celiakií nesmí konzumovat? Výčet potravin je dlouhý, a mnozí z nás si život bez nich nedovedou představit. Jedná se o veškeré výrobky z mouk pšenice, ječmene, žita a ovse. Jde například o veškeré běžné pečivo, těstoviny, knedlíky, cukrářské výrobky a cukrovinky, vločky, müsli, krupici, různé omáčky, kečupy, majonézy, uzeniny, paštiky, pudinky či zmrzlinu.

Doporučené potraviny

Co naopak takový člověk při bezlepkové dietě konzumovat může? Jsou to například brambory, rýže, luštěniny, sojové maso, jáhly, pohanku, kukuřici, mléčné výrobky, maso, vnitřnosti, ovoce, zeleninu.

Dále naleznete na některých výrobcích označení “vhodné při bezlepkové dietě” či jiné označení, ze kterého by mělo být jasné, že se v potravině rozhodně žádný lepek nenachází.

Lidem s celiakií se nedoporučuje konzumovat potraviny u kterých si nejsou jisti jeho složením!

Dobrovolná bezlepková dieta

Bezlepkovou dietu může samozřejmě držet každý z nás, aniž by trpěl celiakií či alergií na lepek.

Jedním z důvodů pro tuto dietu může být prostě touha zhubnout. Člověk tak vyloučí ze svého jídelníčku především veškeré pečivo. Tato dieta není špatná, člověk si ale musí dávat pozor, aby jeho strava byla vyvážená, a látky, které díky vyloučení pečiva z jídelníčku již nepřijímá, nahradil jinak.

Dále jsou lidé, kteří si myslí, že bílá mouka prostě není zdravá a odmítají tak výrobky z ní konzumovat kvůli svému zdraví.

Další skupinou lidí jsou ti, kteří sami na sobě vypozorovali, že při stravě bez lepku se jednoduše cítí lépe, zdravěji. Takové rozhodnutí pak lze jedině podporovat, člověk by měl naslouchat svému tělu, pozorovat, které potraviny mu dělají dobře a po kterých se naopak necítí nejlíp a podle toho svůj jídelníček upravit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *