Dělená strava

Ve své podstatě není dělená strava jen dietou. Mělo by jít spíše o úpravu jídelníčku a vůbec celého životního stylu. Podstata dělené stravy je v rozdělení potravin do několika skupin. Druhů rozdělení je více a potraviny v jednotlivých skupinách se potom navzájem kombinují či naopak nekombinují.

Princip dělení

Jedno ze základních a také nejznámějších dělení je dělení na bílkovinové, sacharidové a neutrální potraviny. Přitom se bílkovinové a sacharidové potraviny spolu nemají kombinovat, s neutrálními potravinami se však kombinovat mohou. V praxi to vypadá tak, že člověk jí v jeden den bílkovinové potraviny v kombinaci s těmi neutrálními, jiný den konzumuje zase jen ty sacharadiové, rovněž s těmi neutrálními. Tyto dny by se měly co nejčastěji střídat. Někteří zastánci této stravy ale dodržují toto dělení pouze v rámci jednoho jídla. Tedy že například snídaně může být sacharidová, oběd zase bílkovinový. Mezi jednotlivými jídly pak musí být ale dostatečný časový odstup.

Proč stravu dělit?

Na trávení některých potravin je potřeba kyselé PH prostřední, na jiné zásadité. Právě proto by se bílkovinové a sacharidové potraviny neměly kombinovat, aby při trávení nedocházelo ke komplikacím a aby příliš nezatěžovalo organizmus. Můžete se tak například vyhnout únavě po jídle.

Bílkovinové potraviny

Co patří mezi bílkovinové potraviny? Je to z velké části živočišná strava. Patří sem tedy všechny druhy masa – hovězí, vepřové, kuřecí a drůbeží, dále i ryby a ostatní plody moře. Patří sem i vejce, sýry, mléko a další mléčné výrobky a sojové výrobky. Dále je v této skupině i ovoce, ale jen některé a to většinou to kyselejší, například pomeranče, citrony, kyselá jablka, broskve, meruňky, jahody, maliny, ananas atd.

Sacharidové potraviny

Ze sacharidů se skládá především rostlinná strava. Jedná se o celozrnné obilí a výrobky z něj, tedy veškeré celozrnné pečivo či celozrnné těstoviny. Dále luštěniny s výjimkou sóji. Ze zeleniny sem patří například brambory či kapusta, z ovoce například jablka, hrušky, hroznové víno, banány a sušené ovoce s výjimkou rozinek. Obecně tedy ovoce, které je spíše sladké než kyselé.

Neutrální potraviny

Neutrální potraviny můžete kombinovat jak s těmi bílkovinovými tak s těmi sacharidovými. Do této skupiny patří například tuky, margaríny, máslo, mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, zakysané mléčné výrobky jako jogurty, tvaroh či kefír, tučné sýry, například hermelín. Patří sem i některé maso, ale především to uzené, jako šunka, různé salámy či uzené ryby. Dále například ořechy či houby. Ze zeleniny sem můžeme zařadit brokolici, květák, hrášek, kukuřici, okurky, rajčata, hlávkový salát atd.

Skutečně to funguje?

O účinnosti této diety by se dalo dlouze polemizovat. Obecně se ale má za to, že se účinnost této diety nikdy neprokázala, tedy že tato strava nemá vliv na hubnutí. Ale že dělení stravy donutí člověka více přemýšlet nad tím, co konzumuje a při více promyšlené stravě rovněž méně mlsá mezi jednotlivými jídly a pokud tedy následně dochází k hubnutí, tak díky tomuto, nikoliv díky oddělení bílkovin a sacharidů.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *