Mýtus o hubnutí první – nejspolehlivější ukazatel nadváhy je BMI

Pokud jste trochu sportovec a máte sedavé zaměstnání, či studujete, pak je pro vás BMI (Brocův hmotnostní index) velmi kvalitním ukazatelem vaší optimální váhy. Tento vzorec se odvádí velmi jednoduchým způsobem. Vezmete svojí výšku nad jeden metr a tolik byste měli vážit. Čili pokud měříte 185 cm, pak byste dle BMI měli vážit 85 kg.

Toto měření je ovšem velmi špatné pro opravdové sportovce, kteří mají svalovou hmotu. Tu totiž BMI bere jako tuk, takže i přes to, že máte vypracované tělo, dle BMI prostě máte nadváhu. A to můžete mít tzv. pekáč buchet velký, jak chcete. Pro sportovce je tedy BMI úplně nepoužitelné a velmi milné.

BMI také nebere v potaz genové dispozice, kterými se řídí každé lidské tělo. To znamená, že pokud jste díky genům v rodině zdědili zavalitou postavu a nadváhu, pak máte smůlu, protože BMI s vámi vůbec nepočítá.

Lepším způsobem, než je BMI, jak změřit jestli máte nadváhu, nebo ne, je tzv. WHR (Waist Hip Ratio). To se stanoví pomocí jednoduchého měření vašeho pasu. Změřte si tedy obvod v pasu, v místě pupku a dále obvod boků v nejširším místě. Obvod pasu pak vydělte obvodem boků. Riziko onemocnění spojené s obezitou se zvyšuje, pokud poměr přesáhne 0,95 u mužů a 0,8 u žen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *