Náhražky masa

Nabídka náhražek masa je docela
pestrá a nejen vegetariáni mají z čeho vybírat!

Sójové maso

Sójové maso zná snad opravdu každý
a každý ho taky alespoň jednou v životě zkusil ochutnat. V podstatě tento
výrobek nemá žádnou chuť, a tak je třeba ho vhodně upravit a zpracovat.
Díky některým úpravám ho dokonce ani nerozeznáte od skutečného masa a naproti
tomu některé špatné úpravy vám ho dokonale zhnusí.

Hlavní složkou k výrově sójového
masa jsou sójové boby. Mají 30% obsah přírodní bílkoviny
sójového proteinu. Právě tato složka má vysoký obsah aminokyselin, takže
je velmi vhodná jak pro vegetariány, tak i např. pro sportovce. Sójové boby
jsou při zpracování mlety a následně dehydratovány. Následuje další zpracování,
jehož výsledkem je extrahovaný protein světle hnědé barvy. Ten se pak ještě
aromatizuje a obarvuje. Na současném trhu můžete koupit sójové maso v podobě
plátků, nudliček, kostek nebo granulátu.

Díky tomu, že sójové maso je bezlepkové,
hodí se i pro bezlepkovou dietu. Má vysoký obsah vápníku, obsahuje
vitamíny A, B, E, železo, má v sobě minimální množství tuku
a velké množství bílkovin.

Rostlinná uzenina

Rostlinná uzenina je bohatá
především na rostlinné bílkoviny a díky svému složení je dokonalou
náhražkou masných uzenin
. Její vzhled i vůně a chuť připomínají skutečnou
uzeninu.

Rostlinná uzenina se vyrábí z pšeničné
bílkoviny
, má v sobě rostlinné oleje, bramborový škrob, kukuřičný škrob,
derivát mořské řasy či kokosový tuk. Např. rostlinná uzenina Salve Natura
obsahuje jen pouhé 2% sóji a díky tomu, že obsahuje jen nepatrné množství
sacharidů, mohou ji také diabetici. Hodí se i pro redukční diety, protože má
nízkou kalorickou hodnotu a velmi malé množství soli.

Tofu

Sýr tofu je vlastně výrobkem ze
sóji
. Jeho výroba probíhá vysrážením sójového mléka a má velmi
dlouhou historii. Znali ho už ve staré Číně v době před dvěma tisíci lety.

Je velmi výživnýdobře stravitelný. Má vysoký obsah
bílkovin
, nízký obsah sacharidů a tuků. Dobře nahrazuje maso a hodí se též
jako dietní potravina. Obsahuje vápník, hořčík, vitamín E a B a má v sobě velké
zastoupení nenasycených mastných kyselin.

Tempeh

Tempeh pochází z Indonésie a jeho výroba probíhá fermentací sójových bobů, a to až do zakouřené specifické chutě,
přirovnávané k chuti oříšků. Dá se smažit nebo marinovat, podává se v polévkách nebo k těstovinám.

Obsahuje vitamíny B12, B16 a další vitamíny této řady. Obsahuje železo, zinek a bílkoviny. Obsahuje též plíseň blahodárně působící na člověka.

Seitan

Rostlinná bílkovina seitan se vyrábí vymýváním škrobu z pšeničné mouky. Následně se dá vařit ve vodě se zeleninou, kořením nebo sójovou
omáčkou.

Hodně záleží na tom, zda je seitan vyráběn podle tradičního receptu.
Pokud ano, obsahuje v sobě cenné
vitamíny a minerály
. Má v sobě také
velké procento bílkovin a obsahuje
lepek
.

Seitan se dá všestranně využít. Chuťově se hodně podobá masu, ale
příprava vám nezabere tolik času jako u masa. Můžete ho jak upéct, tak podusit
či upravit smažením. Dá se usmažit jako řízek, můžete ho přidat do guláše nebo
ho použít na špíz místo masa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *